با این راهکارها ذهن تان را مدیریت کنید!
1727 بازدید | بهره وری

با این راهکارها ذهن تان را مدیریت کنید!

نوروسایکولوژی (نوع کاربردی علوم اعصاب) آگاهی های جدیدی در مورد عملکرد درونی مغز ارایه می دهد. این علم به ما می گوید که می توانیم با مدیریت ذهن، عملکردمان را تا سطح بالایی افزایش دهیم.

این مقاله نوشته شارلوت توماینو است. شارلوت توماینو متخصص عصب شناسی با 30 سال تجربه است. دکتر توماینو به بیماران کمک می کند تا راه حل هایی برای اختلالات مغزی بیابند.

ذهن خود را مدیریت کنید، این مهم ترین مهارت شماست.

بسیاری از ما از این حقیقت بزرگ آگاه نیستیم که می توانیم بر ذهن خود تسلط داشته باشیم، شاید بعضی از ما در این باره شنیده باشیم ولی نمی دانیم که این یک حقیقت علمی است! در درجه اول باید به این مسئله آگاه شوید و بعد با تمرین این مهارت بزرگ را که مهم ترین مهارت زندگیست، در خود پرورش دهید، مهارتی که زندگی شما را متحول خواهد کرد!

مدیریت ذهن به چه معناست؟

در حال حاضر نوروسایکولوژی - نوع کاربردی علوم اعصاب - آگاهی های جدیدی در مورد عملکرد درونی مغز ارایه می دهد. مانند هر چیزی، تنها زمانی می توانیم بگوییم مغز چطور کار می کند که اطلاعاتی داشته باشیم که نشان دهد چگونه از آن استفاده می کنیم.

در مغز هر یک از ما بیلیون ها سلول عصبی و تریلیون ها اتصال میان آن ها با هر تجربه در حال تغییرند، حتی زمانی که خواب هستیم. همیشه در حال تغییر هستیم که می تواند با انتخاب ما یا به طور تصادفی اتفاق بیفتد. در هر لحظه با ماهیت هر صدا، تصویر، فکر و احساسی که در مغزمان می گذرد، تکامل می یابیم.

همینکه درک ماهیت خودتان و فعل و انفعالاتی که متوقف نمی شوند را شروع می کنید، متوجه اهمیت آگاهی و تصمیم گیری خواهید شد.

ذهن مشوش خودتان را مرتب کنید

نوروساینس عملکرد ساختارهای درونی ذهن ما را که نشان می دهد چه کسی هستیم آشکار کرده است، در نتیجه امکان تحول بر اساس این علم به وجود آمده است. تصمیمات ذهنی گزینه های شما برای تغیرات ذهنی هستند.

ذهن توسط انتخاب های ما آموزش داده می شود، و رفتارهای خودکار توسط انتخاب های ما پیشرفت و تغییر می کنند.

مفهومی کلیدی که قدرت شما را آشکار می کند از طرف روانشناس کانادایی دونالد هب مطرح شده است. او می گوید،:"رشته های عصبی که با هم کار می کنند، با هم رشد می کنند." این یافته همان "تمرین باعث تکامل می شود" است.

هر کاری را که مکررا انجام می دهید، رشته های عصبی مغزتان را فعال می کند پس با تمرین می توانید قدرت مغزتان را آشکار کنید.انعطاف پذیری عصبی، سازگاری مغز همیشه در حال فعالیت است. اگر نتیجه کارتان را پیش بینی کنید می توانید انعطاف پذیری عصبی را تجربه کنید. اما اگر به خودتان اجازه دهید که فقط واکنش نشان دهید به ضرر شما عمل خواهد کرد. ذهن توسط انتخاب های ما آموزش داده می شود، و رفتارهای خودکار توسط انتخاب های ما پیشرفت و تغییر می کنند.

به همین طریق اگر عادت کنید تا تصمیمات آگاهانه ای بگیرید و به جای واکنش نشان دادن به مشکل روی راه حل متمرکز شوید می توانید در موقعیت های استرس زا ذهنتان را مدیریت کنید. برای اینکه آرامشتان را حفظ کنید و با ضمیرتان در ارتباط باشید تا به نتیجه مطلوب برسید سه مرحله آسان وجود دارد:

1. تمرکزتان را تغییر دهید

وقتی مشکلی در ذهنتان بزرگ جلوه می کند، تمرکزتان را از یک حالت واکنشی در برابر مشکل به تمرکزی بر راه حل مشکلتان تغییر دهید.

2. سوالی مثل این بپرسید

دوست دارید چگونه خاتمه یابد؟ ذهن سوال را دوست دارد و اگر تمرکز را برایش فراهم کنید برای جواب جستجو خواهد کرد. وقتی در جستجوی پاسخی برای سوالتان هستید، افکارتان راه متفاوتی را دنبال خواهند کرد.

3. تنفس، تنفس، تنفس

زمانی که با سرعت ثابتی دم و بازدم میکنید، متوجه می شوید که ضربان قلبتان آرامتر می شود، و به حالت ثابت و آرامتری تنظیم می شود. در مواقع استرس زا به طور خودکار ضربان قلب بیشتر می شود و سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می دهد. و شما به جای فکر کردن در مورد راه چاره، بر واکنش در برابر مشکل متمرکز می شوید.

4. تصمیمی آگاهانه بگیرید

عضلات خود را رها کنید, زیرا در مواجهه با مشکل یا خطر خود به خود مضطرب می شوید. بدن شما در "واکنش های مبارزه یا فرار" آماده است که شما را ایمن نگه دارد اما اغلب در مواجهه با اتفاق ها در آرامش، بهتر عمل می کند. هنگام آرامش، خلاقیت بالاتر است و دسترسی بیشتری به هوشتان دارید.

به خاطر داشته باشید که شما زندگی خودتان را می آفرینید. هرچه بیشتر از نتایجی که به وجود می آورید آگاه باشید، بیشتر می توانید به زندگی دلخواهتان برسید. با مدیریت ذهن خود در زندگیتان باهوش بمانید.

برگرفته از: ibanoo.ir

نظرات کاربران

بدون نظر

نظر شما