۹ راهکار برای اینکه ارباب ذهن خود باشید
4259 بازدید | انگیزش

۹ راهکار برای اینکه ارباب ذهن خود باشید

بسیاری از ما زمان و انرژی بسیار زیادی را صرف می کنیم تا از بدن های خود خوب مراقبت کنیم و سعی می کنیم که بهترین وضعیت بدنی و بهترین احساس را داشته باشیم. اما وقتی که نوبت به ذهنمان می رسد، چندان توجهی به آن نمی کنیم. مراقبت کردن از ذهن ممکن است گاهی به فکرمان برسد، اما خیال می کنیم که ذهن چیزی خارج از کنترل ما است.

به نقل از هافینگتن پست؛ بودا اعتقاد داشت که “زندگی ما ساختۀ ذهن ما است.” فلسفۀ بودایی یک مسیر برای آموزش دادن ذهن یاغی ارائه داده است تا به همه کمک کند بر نوسانات آن تسلط پیدا کرده تا به ثبات، و در نهایت، به روشنگری برسند.

اما حتی اگر به دنبال روشنگری نیستید، اینکه یک رابطۀ خوب با ذهن خود ایجاد کنید برای داشتن یک زندگی موفق لازم است. در اینجا ما ۸ عادت ذهن را ارائه می دهیم که می توانید از همین الان آنها را برای خود ترویج دهید تا استرس کمتر، خلاقیت بیشتری، سردرگمی کمتر و لذت بیشتری را در زندگی خود تجربه کنید.

1. برای سکون وقت بگذارید

مدیتیشن از هزاران سال پیش وجود داشته است و احتمالا قوی ترین وسیله ای است که به وسیلۀ آن بر ذهن خود تسلط یابید. فوایدی که مدیتیشن برای سلامتی ذهن شما دارد واقعا بی انتها هستند، از ترک اعتیادها گرفته تا کمتر کردن اضطراب و افسردگی، از خلاقیت بیشتر گرفته تا ادراک بالاتر همه از نتایج مدیتیشن و تعمق هستند.

زوران جوسپاویک، متخصص علم اعصابی است که بروی تصویر مغز راهب های بودائی تحقیق کرده است. او در سال ۲۰۱۱ به BBC اینگونه گفت “تحقیقات انجام شده روی مدیتیشن، مخصوصا در ده سال گذشته، نشان داده است که این عمل می تواند بسیار فایده داشته باشد چرا که به این قابلیت ذهن منجر می شود که بگونه ای تغییر و بهبود یابد که ما قبل از این نمی دانستیم ممکن است.”

2. بیشتر به دنبال معنا باشید تا لذت

همۀ خوشحالی ها با هم یکسان نیستند، و باید در جستجوی خود برای خوشحالی و سعادت به یاد داشته باشید که شما بدنبال آنچه هستید که شما را خوشحال می کند. یک تحقیق جدید نشان داده است که خوشحالی حقیقی – که با داشتن یک هدف بزرگتر و یک گونه معنا در زندگی مرتبط است – با فعالیت سالم ژن ها مرتبط است، در حالیکه در مورد خوشحالی لذتجویی اینگونه نبود. آنهایی که به خاطر داشتن یک گونه از معنا در زندگی خود خوشحال بودند، التهاب ژن کمتر، و ژن های آنتی ویروس و پادتن بیشتری در بدن خود داشتند.

شیمون ادلمان، روانشاسی که در این مورد تحقیقاتی داشته به ما گفت “خوشحالی حقیقی را می بایست در طول زندگی خود بسازید. این می تواند یک دلداری بزرگی برای آدم های پیرتر باشد – حس خوبی است که بدانید که اگر زندگی خوبی داشته باشید با جلوتر رفتن زمان خوشحالتر و خوشحالتر می شوید.”

3. بخوانید، بخوانید، بخوانید

سعی کنید مطالۀ روزانه داشته باشید. کتاب خواندن می تواند استرس شما را کمتر کند، کمک کند بهتر بخوابید، ذهن شما را دقیق تر کند و همچنین از آلزایمر شما را دور نگاه دارد.

اما قبل از آنکه دستگاه کیندل یا تبلت خود را بردارید، خوب است بدانید که خواندن بروی این صفحه های کامپیوتری در مقایسه با ورقه های کاغذی انرژی ذهنی بیشتری از شما می گیرد و در نهایت به یادآوردن آنچه که می خوانید سخت تر خواهد بود. چه آدم ها توجه کنند چه نه، مردم معمولا با آمادگیِ ذهنی کمتری برای یادگیری به سراغ کامپیوترها و تبلت ها می روند.

4. بگذار باشد

اینکه نگران چیزهای کوچک باشید یکی از پرضررترین کارهایی است که می توانید با ذهن خود کنید–این باعث می شود نتوانید به چیز دیگری فکر کنید، و علاوه بر این نشان داده شده است که فکرکردن به چیزهایی که فراتر از کنترل شما هستند یک عامل اصلی در ایجاد افسردگی است.

5. به حافظۀ خود تمرین دهید

تکنولوژی باعث شده است که بیشتر از هر زمان دیگری اطلاعات به دست ما برسد، اما در عین حال ما قابلیت اینکه اطلاعات را در ذهن نگاه داریم را از دست می دهیم. یک نظرسنجی جدید نشان داده است که جوان ها به خاطر وابستگی خود به تکنولوژی فراموشکارتر از افراد مسن تر هستند. اینکه ذهن خود را دقیق نگاه دارید نیاز به زمان و توجه دارد. سعی کنید مسائل را بیشتر در یاد نگاه دارید.

6. تکنولوژی را رها کنید

وابستگیِ بیش از حد به تکنولوژی باعث می شود استرس شما بیشتر شود، تمرکز و کارکرد کمتری پیدا کنید، خلاقیت شما خشک شود و کیفیت خواب شما پائین آید. همچنین، اعتیاد به اینترنت به عنوان یک مشکل روانی بزرگ شناسایی شده است. مشکلی که می تواند بروی ذهن و روح شما تاثیرات دائمی بگذارد. اینکه بتوانید زمان هایی را بدون تکنولوژی سپری کنید می تواند به تمرکز شما کمک کند، استرس را کاهش دهد و شادی برایتان به ارمغان آورد.

7. بگذارید ذهنتان گردش کند

رویاپردازی کردن، علاوه بر اینکه خلاقیت شما را افزایش می دهد باعث می شود که باهوش تر باشید. بر اساس یک نظریه از هوش شخصی، هرکسی قابلیت رویاپردازی کردن را دارد. این کار در رسیدن به هدف هایمان به ما کمک می کند، و همچنین باعث می شود درک و آگاهیمان بالاتر رود و حافظۀ ما تقویت شود. اگر بخواهیم در مورد مزایای رویاپردازی حرف بزنیم باید به تمام ویژگی های ذهنی اشاره کنیم. سعی کنید روزانه زمانی را به اینکار اختصاص دهید و خود شما تاثیرات آن را بروی زندگی و ذهن خود خواهید دید.

8. مثبت فکر کنید

از آن لحظه های کوچک زندگی لذت ببرید. چه عطر چای در هوا باشد یا لبخند کسی که دوستش دارید. با توجه بیشتر به این لحظه های مثبت می توانید بر نگاه منفی ذهن خود فائق آئید. در نتیجه خاطرات مثبت بیشتری در ذهن شما خواهند ماند و این احساس مثبت تبدیل به چیزی همیشگی برای شما می شود.

9. عادت های روزانه ایجاد کنید

عادت ها یکی از موثرترین ابزار برای ایجاد یک تغییر مثبت در زندگی هستند. با عادت دادن خود آن رفتارهای مثبتی را که زمانی لازم بود برای انجام آنها انرژی بگذارید به طور اتوماتیک انجام می شوند. تنها راه اینکه مطمئن باشید آن چیزهایی که ضروری نیستند اما برای شما اهمیت دارند انجام می شوند این است که آنها را تبدیل به عادت کنید. عادات مشخصی را برای خود ایجاد کنید و آنها را در زمان های مشخصی تکرار کنید تا زمانی که دیگر لازم نباشد برای انجام آنها انرژی بگذارید–تا زمانی که انجام آنها به خودکاری مسواک زدن در شب هنگام شود.

برگرفته از: alamto.com

نظرات کاربران

  • گله مند

    ما واقعا موجودات مزخرف و بیخودی هستیم . (با این ضمیر چرت ناخودآگاه که مدام آزارمون میده )

    دوشنبه 30 شهریور 1394

نظر شما