10 راه براي تغيير طرز تفکر و دگرگون کردن زندگي
3497 بازدید | انگیزش

10 راه براي تغيير طرز تفکر و دگرگون کردن زندگي

نگرش ما به زندگي يعني همه چيز! چند روز پيش تبليغي درمورد افسردگي در تلويزيون ديدم که افراد را به "تغيير طرز تفکر" تشويق مي کرد. براي دست يافتن به قانون جاذبه در زندگي—يعني جذب کردن بيشتر چيزهايي که در زندگي مي خواهيم به سمت خود، و تبديل منفي ها به مثبت—بايد طرز تفکرمان را تغيير دهیم و يک نگرش جديد به زندگي پيدا کنيم.

سالها پيش مربي اخلاقم درمورد تغيير ديدگاه به روشي بسيار ساده صحبت مي کرد. از طريق تصاوير و احساسات. او به من نشان داد که چطور حرکت دادن يک پا به سمت راست يا چپ يا جلو و عقب، ديدگاه شما را نسبت به صحنه اي که مقابلتان قرار دارد تغيير مي دهد. وقتي از زاويه اي متفاوت به دنيا و آدم ها درون آن نگاه مي کنيد، آن را متفاوت خواهيد ديد و متفاوت درمورد آن فکر خواهيد کرد. تغيير ديدگاه، تغيير زاويه ديدي که با آن به خودتان و دنيايتان نگاه مي کنيد، در چيزهايي که مي بينيد و واکنشي که به آنها مي دهيد، تاثير مي گذارد.

من خيلي از مراجعينم را در اين چند سال به تغيير طرز تفکر و ديدگاهشان تشويق کرده ام و خيلي از آنها موفق شدند با اين روش به چيزهايي که در زندگي مي خواستند—پول بيشتر، خريد يک ماشين نو، عشق و ...—برسند. به همين خاطر تصميم گرفتم اين 10 نکته براي تغيير رويکرد به زندگي را به چاپ برسانم.

1. يک مسير جديد انتخاب کنيد

به دنبال يک راه جديد براي رسيدن به مقصدتان باشيد. براي رفتن سر کار چه پياده از پارک رد مي شويد يا با اتوبوس مي رويد، سعي کنيد يک مسير جديد براي خود انتخاب کنيد که به شما ايده ها و بينش تازه اي نسبت به محیط اطرافتان بدهد.

2. نقش ديگران را بازي کنيد

براي لحظه اي هم که شده افکار و نظرات خود را کنار بگذاريد و با چشمان يک نفر ديگر به يک موقعيت يکسان نگاه کنيد. سعي کنيد همان چيزي که آنها مي بينند و حس مي کنند را ببينيد و حس کنيد. مهم نيست که در تماشای دعوا، نگاه کردن به يک مشکل يا سوال باشيد، از ديدگاه يک فرد ديگر مطمئناً به درک بيشتري دست خواهيد يافت.

3. افکار و قضاوت هاي غيردوستانه و باورهاي محدود کننده خود را بشناسيد

"من خيلي چاقم"، "من نمي تونم..."، "اون خيلي خوشگله و من اصلاً به نظرش نميام"، "اون دمدمي مزاجه"، و ...—اين الگوهاي فکري منفي را تغيير داده و به مثبت تبديل کنيد: "من هر روز و هر روز خوشگلتر ميشم."، "من مي تونم...خواستن توانستن است"، "اون خيلي دوست داشتني است، دلم مي خواد باهاش آشنا بشم"، "آدم جالبي به نظر مي رسه" و ... شگفت انگيز است که چطور تغيير افکار منفي به مثبت باعث مي شود مثبت هاي بيشتري را در زندگي به سمت خود جذب کنيد.

4. چيزهاي کهنه را از بين ببريد

با يک خانه تکاني درست و حسابي منزل، جا براي انرژي و ايده هاي جديد باز کنيد. خانه تکاني فضاهاي فيزيکي به ما کمک مي کند خانه تکاني فکر و دلمان را هم شروع کنيم. درست همانطور که گاهي خودمان را زير اشياء کهنه و قديمي که ديگر هيچ نيازي به آنها نداريم دفن مي کنيم، ممکن است روحمان را هم زير افکار و احساسات کهنه و به درد نخور دفن کنيم.

5. برنامه روزانه زندگيتان را تغيير دهيد

اولويت هايتان را ارزيابي کنيد، ببينيد چه چيزهاي بيشترين اهميت را در زندگيتان دارند، و بعد برنامه روزانه تان را براي تمرکز بيشتر روي اولويت هايتان تغيير دهيد. مثلاً يکي از مراجعين من که خانمي مطلقه و صاحب سه فرزند است که براي نگهداري از آنها مجبور است سخت کار کند. او مادري بسيار دوست داشتني با مهارت ها عالي و يک شغل بسيار خوب است که مي تواند آنرا به راحتي در منزل انجام دهد. اما بعضي وقت ها من متعجب می شوم که چطور خود را درگير کارهايي مي کند که نه به پول در آوردن کمک می کند و نه هيچ ارتباطي به مراقبت او از فرزندانش دارد. اين زن اگر اولويت هاي زندگي خود را ارزيابي کند و برنامه روزانه اش را بر طبق مسائل مهم زندگي اش—خانواده و درآمد کاري—قرار دهد، مطمئناً خيلي بيشتر مي تواند در جهت اهدافش پيش رود. دانستن اولويت هاي زندگی تان به شما کمک مي کند طرز تفکرتان نسبت به استفاده از منابع تان، مثل زمان، تغيير کند.

6. به زبانتان دقت کنيد

کلماتي که استفاده مي کنيد، نحوه بيان افکار و احساساتتان را تغيير دهيد و آنوقت خواهيد ديد که انرژي پيرامونتان تغيير مي کند. اگر من از يک جمله منفي مثل "تو نميتوني اينکار را انجام بدي چون خطر داره" استفاده کنم، اين احتمال وجود دارد که فرد با من لج کرده و براي ثابت کردن بي خطر بودن آن کار به من، به انجام آن مبادرت ورزد. اما اگر به جاي آن جمله از جمله "چطوري مي خواهي خطرات اينکار را از بين ببري چون يک کم خطرناک به نظر مياد" استفاده کنم، فرد خيلي بيشتر در مورد آن فکر خواهد کرد و بيفکرانه آن را انجام نمي دهد. زبان ابزار بسيار نيرومندي در تغيير نحوه فکر کردن ما و همچنين واکنش ديگران به ماست.

7. انتخاب کنيد که شاد باشيد

خودتان منبع شادي خودتان باشيد و از دیگران انتظار نداشته باشيد که خوش حالتان کنند. افراد شاد و خوشبخت افراد شاد و موقعيت هاي شاد بيشتري را به سمت خود جذب مي کنند. براي اينکه هر لحظه در زندگي شاد باشيد بايد به چيزهاي مثبت و خوب زندگي و کارتان تمرکز کنيد و منفي هاي آن را کنار بگذاريد. براي بو کردن گلها وقت بگذاريد و اجازه ندهيد که نااميديها در شما رخنه کند و انرژي شما را از بين ببرد.

8. مرتب دعا و مناجات کنيد

با عبادت و مناجات از خداي خود تشکر و قدرداني کنيد و خواسته هاي خود را از او طلب کنيد. با تعمق به افکار و ايده هاي جديد دست پيدا کنيد. عبادت و انديشه کردن از مهمترين مسائل زندگي هستند چون ما را به خدا و به روحمان پيوند مي دهند. و از طريق اين ارتباطات مي توانيد به افکار بازتر و تازه تر دست پيدا کنيم.

9. ساده کنيد

به دنبال واضح و ساده کردن همه چيز باشيد. يکي از مراجعين خيلي باهوش من مرتب در حالت آشفته به من زنگ مي زند و می گوید که نمي داند براي فلان مسئله سخت و پيچيده اي که در زندگي اش افتاده چطور تصميم بگيرد و چه بکند. اولين کاري که از او مي خواهم بکند اين است که اول ببيند کداميک از مسائل واقعاً به اين قضيه مربوط است، و بعد همه چيز را خيلي "ساده" براي من توضيح دهد. طي چند دقيقه خودش مي بيند که خيلي چيزها که به نظرش به اين قضيه مربوط بود اصلاً هيچ ارتباطي ندارد و کاملاً بي ربط است و مي تواند راحت آنها را حذف کند. آنوقت است که مي تواند خيلي راحت تر تصميم بگيرد. ساده کردن، چه در طريقه زندگي کردنمان باشد چه در نحوه آناليز کردن يک مشکل، ديدگاه ما را تغيير مي دهد و همه چيز را روشن تر مي کند.

10. لبخند بزنيد

لبخند زدن تاثير فيزيکي بر مغز دارد و البته بر نحوه فکر کردنمان. يک شب که خيلي از يک مشکل خانودگي که برايم پيش آمده بود نگران و آشفته بودم به روانشناسم زنگ زدم. او چند دقيقه به حرف هاي من گوش داد و بعد حرفم را قطع کرد و گفت، "لبخند بزن، لبخند بزن و لبخند بزن، چه الان حس آن را داشته باشي يا نداشته باشي". بعد درمورد تاثيرات فيزيکي لبخند زدن برايم صحبت کرد و اينکه چطور روحیه مرا تقويت مي کند و هورمون هاي شادي بخش در بدن توليد مي کند و همه اينها ديدگاه ما را درمورد مشکل مان تغيير مي دهد. من امتحانش کردم. درست مثل ديوانه ها هميشه لبخند مي زدم، موقع شستن ظرفها، تايپ کردن پشت کامپيوتر، صحبت کردن با دوستانم، و .... و واقعاً موثر بود. مشکلات خانوادگي خودشان رفته رفته حل شدند. لبخند زدن موقع حرف زدن پشت تلفن به فرد آنطرف خط منتقل مي شود، لبخند زدن حين کار باعث می شود لذت بيشتري از انجام آنکار ببريد و همه اينها در ديدگاه شما نسبت به خودتان و دنياي اطرافتان تغيير ايجاد می کند.

براي ايجاد تغير در نحوه فکر کردنمان، بايد به خودمان و دنياي اطرافمان از يک زاويه ديگر نگاه کنيم و ديدگاهمان را تغيير دهيم. به جاي اينکه در پاسخ به يک سوال همان مسير قديمي را براي رسيدن به نتيجه انتخاب کنيد، از يک زاويه جديد به آن سوال نگاه کنيد و از يک راه ديگر به نتيجه برسيد. اينها راه هاي خوبي براي کمک به تغيير ديدگاهتان در زندگي بود. هر بار که يک راه تازه را براي رسيدن سر کار انتخاب مي کنيد، به مغزتان هم آموزش مي دهيد که يک راه جديد براي حل يک مشکل انتخاب کند. و وقتي فکرتان را تغيير داديد، دنيايتان تغيير خواهد کرد.

برگرفته از: drdentistyosef.blogfa.com/

نظرات کاربران

  • مسلم

    جالب بود عالی

    یکشنبه 8 آذر 1394

نظر شما