11 ماده غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت بیشتر
38550 بازدید | سلامت

11 ماده غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت بیشتر

دیگر مشخص شده است که احساسات ما وابسته به غذایی است که مصرف می کنیم. بدن ما نیاز به ویتامین, پروتئین و کربوهیدرات و سایر مواد مغذی ضروری بمنظور عملکرد صحیح دارد تا در بهترین حالت خودمان باشیم. بهر حال, باکتری ها و ویروس ها حمله می کنند و مردم بواسطه سیستم ایمنی بدن ضعیف شان مریض می شوند. اینکه سیستم ایمنی بدن تان بر اثر استرس, یا سوء تغذیه یا بیماری مزمن ضعیف شده باشد, غذاهای سالم می تواند به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک کند.

1. سیر

سیر یکی از مواد غذایی مطرح برای مبارزه با ویروس ها و باکتری ها است و به شما کمک می کند که سالم باشید و سالم هم بمانید. ماده ای که سیر را از بقیه جدا می کند آلیسین (allicin) نام دارد, که به مقدار کافی در دیگر اعضای خانواده پیازها یافت نمی شود. شاید بدلیل بویش از آن پرهیز می کنید, اما بسادگی می توانید کمی از آن را در سالاد تان, در سس و یا در غذاهایی که درست می کنید بریزید, و یا مثل قرص مصرف کنید, با اینکار خاصیتش از بین نمی رود.

2. سوپ مرغ

این یک واقعیت شناخته شده است, و اگر نمی دانستید چرا, پاسخش اینجاست: سیستئین (Cystein), نوعی آمینو اسید است که در هنگام پخت غذا از مرغ جدا می شود, شباهت شیمیایی عجیبی به acetylcysteine—داروی برونشیت دارد. اما چطور کار می کند: Cystein تجمع سلول های مخرب سفید را در نای متوقف می کند, و این غذای آبکی مخاط را نرم نگه می دارد. برای اینکه قدرت سیستم ایمنی بدنتان بهتر بشود, سیر و قارچ نیز به آن اضافه کنید.

3. قارچ

3 نوع قارچ Shiitake, maitake, و reishi حاوی مقادیر زیادی ماده مغذی برای تقویت سیستم ایمنی بدنتان هستند. آنها موثر هستند, چونکه به بدنتان برای تولید سلول های سفید خون کمک می کنند و آنها را فعال و تهاجمی می کنند (البته در راه مفیدی).

4. گوشت گاو

ما گوشت را بدلیل وجود روی موجود در آن انتخاب کردیم. کمبود روی یکی از بزرگترین علل سوء تغذیه است. با این همه انسان های گیاه خوار و افرادی که اصلا گوشت نمی خورند (یا هر نوع گوشت قرمزی) جای تعجب نیست که چرا این همه مریض می شوند. این ماده معدنی که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود همچنین در صدف (البته نه به آن مقدار), شیر یا ماست, و ماکیان یافت می شود.

5. سیب زمینی شیرین

وقتی در مورد سیستم ایمنی بدن صحبت می کنیم, فقط در مورد خون صحبت نمی کنیم; در مورد سایر ارگانهای بدن بویژه پوست نیز صحبت می کنیم. بزرگترین عضو بدن, پوست همچنین بزرگترین مانع بین شما و باکتری ها/ویروس ها است. شما برای حفظ و سلامت خودتان, به ویتامین A نیاز دارید, و منبع پیشنهادی ما برای اینکار سیب زمینی شیرین است. سیب زمینی مقدار مناسبی beta carotene دارد, که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود و برای ایجاد بافت های همبند مورد استفاده قرار می گیرد. شما همچنین می توانید با خوردن طالبی، هویج، و کدو تنبل این ماده غذایی را بدست آورید.

6. ماهی

خواص این ماده غذایی بر همه آشکار است. ماهی, و همچنین صدف، خرچنگ, موثر هستند و به سلول های سفید خون کمک می کنند تا cytokine ها را تولید کنند (اساسا پروتئینی است که به از بین بردن سلول های سرطانی خون کمک می کند). بعلاوه, فراموش نکنید که این ماده غذایی منبع غنی برای اسید امگا 3 است.

7. گریپ فروت

مزایای مرکبات برای سلامتی شناخته شده است, و لازم به گفتن نیست که چرا ویتامین C, که در گریپ فروت, لیمو, پرتقال و ... یافت می شود برای سلامتی تان مفید است. همه خوب می دانند, بهر حال, اینرا می گویم, که گریپ فروت قرمز از لحاظ bioflavanoid ها بسیار غنی است, که در سیتم بدنتان واکنش های مثبتی ایجاد می کند و سیستم ایمنی بدنتان را تقویت می کند.

8. گل کلم

کلم بروکلی، کلم و گل کلم از نظر آنتی اکسیدان ها غنی هستند, به خصوص gluthatione, که ویروس ها را دفع می کند. نه تنها باعث بهبود سلامتی کلی بدنتان می شود, منبع بسیار غنی از کولین (choline) می باشد. این مواد مغذی باکتری ها را از بدنتان دور نگه می دارد, سلول هایتان را حفظ می کند تا بدرستی عمل کنند و به ناحیه دستگاه گوارش تان کمک می کند.

9. عسل

عسل نه تنها گلو دردتان را درمان می کند, همچنین حاوی آنتی اکسیدان ها و خواص ضد میکروبی می باشد.

نوشیدنی:

10. چای

ماده کلیدی موجود در چای “آمینو اسید” است. چای سبز و سیاه حاوی مقادیر زیادی L-theanine نوعی آمینو اسید است; ماده ای است که باندازه کافی پادزهر مبارزه با ویروس را در جریان خونتان آزاد می کند—حتی نسخه بدون کافئینش.

11. ماست

تفاوت بین ماست که کمک به هضم غذا می کند و ماستی که سیستم ایمنی بدنتان را بهبود می بخشد باکتری های موجود در آن است. آنچکه نیاز دارید Lactobacillus reuteri است—که یک پروبیوتیک خاص است که برای تحریک سلول های سفید خون مفید است. اگر نتوانستید آنرا پیدا کنید, مطمئن باشید که هر ماستی به مقدار کم آنرا دارد.

فراموش نکنید

مرحله 1: مشخص کنید چه نیاز دارید.

اجازه بدهیم بگویم که شما دوست دارید سبزیجات, ماست, و غذاهایی که از لحاظ ویتامین C غنی است مصرف کنید. هیچ نیازی به بالا بردن میزان مصرف ماست تان نیست. در عوض همان سوپ مرغ قدیمی خودمان را بخورید.

مرحله 2. زیاد نخورید.

خوردن دو لیتر سوپ مرغ به تنهایی میتواند خودش شما را بیمار می کند. یک بشقاب سوپ مرغ همراه با سالاد و کمی گوشت گاو کافی است.

مرحله 3: مواد غذایی طبیعی را انتخاب کنید, نه مصنوعی.

منظور از مصنوعی در اینجا قرص ها هستند. تمام عناصر مفید را می توان از مواد غذایی استخراج کرد و در یک قرص کوچک جای داد, اما بسیاری از چیزهای خوب آن در طی فرآیند تولید از دست می رود. گاهی اوقات خوردن یک حبه سیر با سالاد خیلی بهتر از یک یا دو قرص عمل می کند.

مرحله 4. ترکیبی از مواد غذایی بالا

در بالا ما ترکیبات عالی را گفتیم: چای گرم حاوی L-theanine است, عسل برای گلو درد خوب است, و مرکبات برای ویتامین C موجود در آن. تنها به یک ماده غذای برای سلامتی تان تکیه نکنید.

این مواد غذایی نه تنها برای سیستم ایمنی بدنتان مفید هستند—تناسب اندامتان را هم حفظ می کنند, دندان هایتان را سلامت نگه می دارند, خلق و خویتان را بهتر می کنند… و در عین سادگی شگفت آور هستند, پس چرا صبر می کنید؟

فصل سرما و آنفولانزا است. چطور از خودتان در برابر سرما و آنفولانزا محافظت می کنید؟: 5 راهکار طبیعی برای پیشگیری و متوقف کردن سرماخوردگی

نظرات کاربران

  • Hossein

    هر غذایی که می‌خورید بر سیستم ایمنی اثر می‌گذارد. بنابراین، پیروی از یک الگوی غذایی سالم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. بعضی مواد مغذی به‌طور ویژه برای سیستم ایمنی مهم هستند. مانند آنتی اکسیدان‌ها مانند ویتامین A،C و E، و مواد معدنی مانند روی و سلنیم. اگر از یک الگوی غذایی سالم و متنوع پیروی می‌کنید که از نظر میوه و سبزیجات، گوشت‌های لخم، غلات کامل و روغن‌های سالم غنی است، هم ظاهر خوبی خواهید داشت و هم سیستم ایمنی شما عالی خواهد بود. با این‌که مصرف غذا بهتر است، اما اگر رژیم غذایی متعادل و متنوعی ندارید، می‌توانید با مشورت یک متخصص تغذیه از مکمل مولتی ویتامین مینرال استفاده کنید تا کمبود‌های غذایی را جبران کند. مواد مغذی خاصی وجود دارند که به سیستم ایمنی کمک می‌کنند تا سالم بماند: 1. سلنیم: این ماده غذایی در ماهی و غذاهای دریایی، گوشت‌ها و غلات وجود دارد. 2. ویتامین A: این ویتامین در سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج و کلم وجود دارد. 3. ویتامین C: در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات خصوصا مرکبات وجود دارد. 4. ویتامین E: به مقدار فراوان در آجیل‌ها به‌ویژه بادام و روغن‌های گیاهی وجود دارد. 5. روی: این ریز مغذی برای سیستم ایمنی ضروری است. و به مقدار زیاد در صدف، انواع مختلف گوشت‌ها و غذاهای دریایی وجود دارد. 6. پروبیوتیک‌ها: باکتری‌های مفیدی هستند که در دستگاه گوارش نیز وجود دارند و حقیقتا برای سیستم ایمنی مفید هستند. منبع بسیار خوب پروبیوتیک‌ها، ماست است. مصرف بسیار زیاد مواد قندی، علاوه بر این‌که باعث اضافه وزن می‌شود، برای سیستم ایمنی نیز مضر است. زیرا باعث آزاد شدن مواد التهاب‌زا شده که بر کل بدن از جمله سیستم ایمنی اثر می‌گذارند. مصرف بیش از حد الکل نیز موجب دفع مواد مغذی ویژه‌ای می‌شود. و مانند مواد قندی بر عملکرد سیستم ایمنی تاثیر دارد. بنابراین یک دلیل دیگر برای رعایت یک رژیم سالم و متعادل، داشتن بدنی سالم و تقویت سیستم ایمنی می‌باشد.

    دوشنبه 12 بهمن 1394

نظر شما