چطور می توانیم قدرت تمرکزمان را بهبود ببخشیم؟
4790 بازدید | بهره وری

چطور می توانیم قدرت تمرکزمان را بهبود ببخشیم؟

براحتی آشفته و پریشان می شوید؟ برایتان سخت است که بروی وظایف تان تمرکز کنید, چونکه ذهنتان سرگردان است, بیش از حد نگران چیزهایی هستید که نمی توانید بروی آنها تمرکز کنید و آنها را حل و فصل کنید. در اینجا پاسخ عالی وجود دارد که ما آنرا در Quora به نویسندگی Achintya Prakash, که نکته هایی را برای افزایش تمرکز ارائه می دهد یافتیم.

پاسخ:-

من فکر می کنم بهره وری و تمرکز دو چیز کاملا مجزا از هم هستند, البته کمی مرتبط هم هستند. من بر این باورم با افزایش تمرکز شخصی, بهره وری فرد نیز تا حدودی می تواند افزایش بیابد. بهر حال, افزایش در تمرکز بطور کلی باید منجر به بهره وری بیشتر شود, حالا فازغ از این مزیت ها. Bhagvad Gita حواس افراد را به اسب های وحشی تشبیه کرده است, و ذهن را به ارابه ران آن, که زمام این اسب را در اختیار دارد. اگر نتوانید حواس خود را مهار کنید, وحشیانه خواهد دوید و شما را به مکانی که نمی خواهید به آنجا بروید, می برد. تمرکز کردن اساسا این هیجانات اضافی را می گیرد و حواستان را مطلقا کنترل می کند, به همین دلیل مراقبه کمک زیادی به بهبود آن می کند. من مطمئن هستم که بسیاری از مردم پاسخ های طولانی و درهم و برهم را نمی خوانند (که ما داریم به آن سمت می رویم), بنابراین برویم سر اصل موضوع, چیزهایی که می خواهم به شما بگویم, اعتقاد دارم که کمک فراوانی به شما می کند:

1. تمرین مراقبه

خوب می شود اگر بتوانید یک ساعت و یا بیشتر به مراقبه اختصاص بدهید, اما برای بسیاری از مردم این امکان وجود ندارد. خوب اهمیتی ندارد; در هر مکانی که هستید و دارید نفس می کشید, یک فرصت برای مراقبه دارید. یکی از ساده ترین راه ها برای اینکار این است که بروی نفس کشیدنتان تمرکز کنید, واقعا بروی هوایی که دارید دم و بازدم می کنید, تمرکز کنید, حس کنید واقعا چطور از دهانتان هوا وارد می شود و از سوراخ های بینی تان خارج می گردد, آنرا در گلویتان احساس می کنید, و چه احساسی دارید وقتی دارد از گلویتان خارج می شود. فقط بروی این قضیه برای مدتی تمرکز کنید. بعد تازه می فهمید که قبلا چه حس بی قراری داشتید, و ذهن تان سرگردان بوده و زنجیره ای بی پایان و (گاهی اوقات پوچ) از افکار به دنبال هم می آمدند. هر زمان که متوجه شدید که ذهنتان سرگردان گشته, ذهنتان را مجددا بروی تمرکز به تنفستان بازگردانید. تنظیم تنفس نه تنها سیستم گردش خونتان را آرام می کند, بلکه کمک می کند که حس صلح و رضایت عجیبی را در خودتان احساس کنید. توضیحش کمی سخت است, خودتان امتحان بکنید بعد می فهمید. واقعا چیز عالی است, این کار را در هر زمان و مکانی که باشید می توانید انجام بدهید, هر موقع که فرصتی برای تنفس یافتید. شاید موقع رفت و آمدتان, زمانی که در آسانسور هستید, وقتی ویندوزتان در حال بالا آمدن است….خلاصه هر زمان که وقت اضافی داشتید.

2. به موزیک گوش بدهید (منظورم این است که واقعا گوش بدهید)

گوش دادن به موزیک می تواند قدرت تمرکزتان را بالا ببرد, اما فقط وقتی که واقعا به موزیک گوش بدهید. بیشتر مردم وقتی به موزیک گوش می دهند که مشغول انجام دادن کار دیگری هستند; تمرین ورزشی, مطالعه. بعد از اینکه واقعا به موزیک دادن گوش کردم و شروع به تمرین ساز نمودم, به این نکته پی بردم که هر موسیقی که می شنوم خودم می توان براحتی با همان تک سازم اجرا بکنم, نواختن سریع گیتار, درک آن موسیقی. این زمانی بود که من واقعا شروع به لذت بردن از موسیقی کلاسیک کردم. بسیاری از مردم هنوز هم توانایی تمرکز بروی یک ابزار موسیقی واحد را ندارند و فقط هر چه به ذهنشان برسد می نوازند. اینکار را بکنید, اینکار بعد جدیدی به موسیقی که گوش می دهید می افزاید و سلیقه تان را گسترش می دهد. (وقتی ذهنتان را پاک می کنید و اجازه می دهید که تنها با موسیقی پر شود, در واقع دارید شکل دیگری از مراقبه را انجام می دهید, در مراقبه شما اساسا ذهنتان را از "درهم و برهمی افکار تان پاکسازی می کنید و فقط بروی یک چیز در آن واحد تمرکز می کنید).

3. اهدافتان را به قدم های کوچک تر, دستیافتنی تر و با قدرت دستیابی سریع تقسیم کنید

من دریافته ام که داشتن فقط یک هدف نهایی در ذهن, و تمرکز بروی نتیجۀ نهایی, می تواند براحتی یک شخص را خنثی و یا سرگردان کند, و در نهایت منجر به از دست دادن تمرکز آن فرد شود. این بدین خاطر است که هدف نهایی تان بزرگ و یا دشوار است, و هر چه بدان نزدیک تر می شوید ممکن است نتایج فوری که می خواهید را نبینید. هدفتان را به قدم های کوچک تری تقسیم کنید, طوری باشد که در طی یک روز و یا یک هفته به نتایجی هر چند کوچک برسید, و آنرا به عنوان رسیدن به یکی از پله های نردبان موفقیت تان در نظر بگیرید.

4. زمانی کار کنید که بیشترین بهره وری را دارید

برخی مردم روزها بهتر کار می کنند, و برخی دیگر شب ها, گاهی اوقات محیط پیرامونتان شاید به شما این امکان را ندهد که آرامش کافی داشته باشید. منظورم این نیست که تمام شب بیدار بمانید و تمام روز را کار کنید. خوابتان را خوب بگیرید, اما وقتی کار کنید که در ساعت اوج بهره وریتان باشید (ساعات اوج پیک کاری).

5. کمی هم مراعات کنید

خوب می دانید که خوردن غذای سنگین شما را کند می کند, خونتان برای گوارش غذا به معده هدایت می شود و شما احساس خواب آلودگی پیدا می کنید. کمی مراعات در غذا خوردن برایتان مزایای فراوانی دارد. سرعت سوخت و ساز بدنتان را بالا می برد و شما را گوش بزنگ می کند. مراعات کردن برای اکثر مردم جواب می دهد و خوب است, چرا که مراعات کردن شما را از لحاظ فیزیکی در شرایط خوبی نگه می دارد و بسیار کمک تان می کند (بدنتان فقط به مواد غذایی ضروری نیاز دارد, بیاد داشته باشید که نمی خواهیم برای زمستان خودمان را فربه کنیم). هر چند که نباید خودمان را از گرسنگی هم بکشیم.

6. کمی خودتان را مجبور کنید, اما زیاد خودتان را تحت فشار نگذارید

گاهی اوقات زمانی که ما احساس تنبلی می کنیم، نیاز داریم که کمی بروی خودمان فشار بیاوریم تا از حالت سکون خارج شویم. این حرف را قبول دارید, کمی اجبار برای شروع به کار شدن طبیعی است، شما را به تحرک وادار می کند. بهر حال, اما زمانی وجود دارد که دیوار ذهنی مانع اینکار می شود, و ذهتان از انجام آنکار امتناع می کند. وقتی در این شرایط قرار می گیرید زیاد خودتان را مجبور نکنید, حتی اگر در پایان کاری هستید و این نمی گذارد که واقعا مولد باشید. کار دیگری بکنید, بگذارید بخارهای ذهنتان خارج شود, ترجیحا کاری که کاملا با اینکار متفاوت باشد.

7. لذت هایتان را به تعویق بایندازید

در برنامۀ TED talk گفته شد کسانی که لذت هایشان را به تعویق می اندازند, احتمال موفقیتشان بسیار بیشتر می شود. من فکر می کنم داشتن لیاقت در این بیانیه نهفته است; افرادی که لذتهایشان را به تعویق می اندازند, بروی تصویر ذهنی نهاییشان تمرکز بهتری دارند و سرگردان نمی شوند. این ترکیب را بعنوان تمرینی در زندگی روزمره تان قرار دهید…اجازه بدهید فرد دیگری لذت خوردن آخرین شیرینی را تجربه کند, سیگار کشیدن را همین حالا متوقف کنید, به پنیر پیتزای اضافه نه بگویید, سیب زمینی سرخ کرده با آن نخورید, اجازه بدهید نداشتنش شما را شکنجه بکند, به این کار, فرار قبل از رسیدن به اوج می گویند…از هیچ. زمانی به این نکته پی می برید که نه گفتن به خیلی چیزها برایتان ساده تر می شود, و این معنی را می دهد که فقط برای چیزهایی که صحیح است جواب بله را می گویید.

8. اگر امکانش هست لباس هایی با رنگ روشن بپوشید

حتی بهتر می شود اگر قدرت تهویۀ هوای بالایی هم داشته باشد. حتما دلیلی دارد که مراقبه با لباس راحت انجام می شود (یا حتی در هند بدون لباس).

9. هرزگاهی در دامن طبیعت بروید

آواز پرندگان. بهم خوردن شاخه ها. صدای باد که از بین شاخه ها می گذرد. حرفهای زیاد یک رودخانه. صدای امواج. فقط بنشینید و به این چیزها گوش بدهید. احساس آرامش و صلح به شما دست می دهد. و آرامش خود تمرکز است.

10. به خودتان زمان کافی بدهید

قبل از شروع کاری و یا بعد از اتمام کاری. به خودتان کمی آرامش بدهید, برای انجام کار دیگری عجله نکنید. 5 دقیقه تمرین تنفس آرام به شما بسیار کمک می کند.

11. واقعا ناخوشایند است, که وقتتان را حتی یک دقیقه هم بیهوده بگذرانید

چونکه از انباشته شدن کار ناگهان فشار سنگینی بروی ذهنتان می آورید. کمی از این بار کاهش بدهید, و کارهایتان را در نهایت سریع تر به پایان برسانید.

12. هر روز ذهنتان را تمرین بدهید

پازل و معما حل کنید, جدول کلمات متقاطع انجام بدهید, در بحث های مهیج با دیگران تعامل داشته باشید, و در آن درگیر شوید و حضور پر رنگ داشته باشید, یک چیز خلاقانه بسازید. اجازه ندهید که ذهنتان بیکار باشد. (یادداشت: مراقبه, تلاش برای اینکه هیچ افکاری در ذهن تان نباشد, جزء بیکاری تلقی نمی شود.)

13. هر روز بدنتان را تمرین بدهید

حتما لازم نیست که خودتان را هلاک کنید. فقط این نکته را مد نظر قرار بدهید که بدن دارایی تان است, نه بدهی.

ببینید به اندازه ای که فکر می کنید با هوش هستید: 10 نشانه ای که آیا دیگران از شما باهوش تر ند

نظرات کاربران

بدون نظر

نظر شما